У сучасному логістичному світі це поняття стало доволі широким. Багато перевізників вкладають у попутні вантажоперевезення свій сенс. Деякі ставлять їх у синонімічний ряд зі збірними вантажами. Розберемося з нюансами далі.
Попутні вантажоперевезення за фактом складаються з двох типів вантажів: довантаження та зворотний вантаж. Ці поняття суттєво різняться між собою, однак те, що це спонтанний об’єм для транспортування, яким заповнюється вантажівка під час холостого пробігу, залишається для них спільним:
- Зворотний вантаж – позапланове завантаження авто під час повернення до основного пункту відправлення.
- Довантаження – об’єм, який додається до основного вантажу під час його основного доставлення.
Головним правилом при формуванні попутного перевезення має бути збіг пунктів призначення, оскільки машина не може суттєво відхилятися від заданого початкового маршруту та гаяти час. Однак не обходиться й без своїх нюансів.
Попутні перевезення: зворотний вантаж
Кожен рейс враховує вартість повернення транспортного засобу з порожнім кузовом. Ця схема не вигідна ні перевізнику, ні замовнику. Перший втрачає у заробітку, другий – переплачує за марну їзду. Тому перевізники намагаються скомбінувати клієнтів в один-два рейси. Це допомагає оптимізувати логістику всім учасників процесу.
Є чіткі вимоги:
- відповідність габаритних показників;
- збіг маршруту.
Бувають ситуації, коли замовнику потрібно перевезти вантаж і повернути тару, або зразки. Тоді формується або комплектний рейс, або збірне вантажоперевезення.
Попутні перевезення: довантаження
В такому разі неповну машину доповнюють попутним вантажем. Важливо, щоб весь об’єм помістився в порожньому просторі кузова, що залишився. Якщо замовник і перевізник не знайдуть, чим заповнити порожній простір, то клієнту доведеться самостійно оплатити весь рейс. Заощадити ресурси дозволить довантаження. Загальна вартість доставлення поділяється на всіх учасників.
Тут важливо враховувати сумісність товарів, щоб довантаження не спровокувало псування стану загального вантажу. Це має бути найнейтральніша поклажа, яка не потребує особливих підходів до здійснення транспортування. Зазвичай до таких відносяться малогабаритні вантажі. Для них знайти місце найпростіше.
Не варто плутати довантаження зі збірними перевезеннями. Для збірних у процесі організації необхідний консолідований склад. Це місце, куди надходить велика маса товарів, де виконується пересортування об’ємів кожної позиції та формується загальне відправлення різних вантажів в одному напрямку.
Які переваги дають попутні перевезення?
Це спосіб знизити ціну за логістику товару у кілька разів. При зворотному вантажі замовник оплачує перевезення, роботу водія, амортизацію та пальне лише в один бік. Тому що перший рейс був оплачений іншим клієнтом. Якщо зворотний вантаж їде лише частину шляху, то оплачується лише відпрацьований кілометраж.
При довантаженні до уваги береться об’єм і вага. Оплата виконується за вантажне місце. Або загальна вартість завантаженого автомобіля ділиться пропорційно до об’ємів завантаження від кожного замовника. В результаті у виграші залишаються всі сторони процесу.
Що стосовно мінусів організації такої логістики?
Виділяється кілька проблемних місць, якими доводиться пожертвувати задля зменшення вартості послуги:
1. Терміни доставлення підганяються під усіх учасників процесу, однак у пріоритеті – правила основного клієнта. Якщо у вас немає таймінгу для перевезення, ви можете шукати попутну машину пару годин або тиждень. Тут – як пощастить. У популярних напрямках пошуки тривають значно менше. Графік завантаження та час на його виконання також залежатиме від планів основного замовника.
Тому це не найкращий вид логістики, якщо потрібно чітко дотримуватися термінів постачання.
2. Час проведення машини в рейсі не збільшується, попутний вантаж не вимагає додаткових візитів на склади, як при збірних перевезеннях. Основні часові витрати – на пошук машини.
Якісні попутні перевезення можуть запропонувати великі логістичні компанії, де оператори самостійно формують попутні перевезення, щоб запропонувати вигідну ціну покупцям. Вони оформляють дрібні поклажі у вже сформовані вантажівки, які курсують у багатьох напрямках щодня. Враховується вид товару, тому комбінують однотипні партії. Якщо за заданим маршрутом передбачається кілька рейсів, оператор може запропонувати тип кузова на вибір, що вплине на різницю в ціні:
- бортовий;
- тентовий;
- цільнометалевий;
- рефрижератор;
- фургон;
- ізотерм.
Не забувайте, що будь-яка логістика починається і закінчується роботою вантажників. Це також додаткові витрати. Деякі автотранспортні компанії пропонують можливість розміщення власного вантажу експедитора в рейсі. Для невеликих компаній, приватних підприємців такий вид логістики став основним.