«Остання миля» – логістичний термін, що позначає фінальний етап постачання. Це складна стадія процесу, бо з активізацією інтернет-торгівлі робота вантажоперевізників стала важчою. Водночас дотримання термінів доставлення залишається суттєвим чинником, що впливає на лояльність клієнтів.
Що таке «остання миля» в логістиці? Міжнародні вантажоперевезення знайомі з ризиками цього етапу. Припустимо, постачальник має багато замовлень із різними адресами. Тоді він змушений мати справу з кількома перевізниками. Доводиться наймати чимало кур’єрів для доставлення невеликих вантажів. Тому «остання миля», особливо в е-commerce, найдорожча.

Чому доставлення «останньої милі» проблемне
Серед типових проблем «останньої милі»: покупцеві доводиться довго чекати на замовлення, вартість перевезення занадто висока, доставлення виконується із запізненням чи в незручний час. Так, транспортна компанія може втратити не тільки клієнтів, а й гарну репутацію. Негативні відгуки зараз поширюються через соцмережі практично миттєво.
Чому логістика «останньої милі» недешева? Дійсно, автомобільні вантажоперевезення виявляються надто дорогими через:
1. Значні витрати пального та коштів, бо зазвичай це перевезення містом, де швидкість невелика, затори непередбачувані, а водіям доводиться оплачувати вимушені простої.
2. Невдалі доставлення. Виникають через складні маршрути, особливо якщо місцевість незнайома або замовника не попередили чи не узгодили з ним час.
3. Повернення та обмін товару. В е-commerce частка таких доставлянь сягає 20%.
Оптимізовані маршрути важливі для забезпечення вантажоперевезення до Європи. Компанія EA Logistic багато років організовує транспортування різних за вагою та габаритами вантажів, зокрема до Литви, Італії, Австрії, Німеччини, Іспанії, Румунії, Франції, Нідерландів, а також до Туреччини. Тож ми набули досвіду усунення ризиків «останньої милі».
Як запобігти ризикам «останньої милі»
Розраховувати на роботів або дрони поки що зарано. Однак технологія «остання миля» передбачає розв’язання проблем завдяки:
– аутсорсингу — можна скористатися інфраструктурою маркетплейсів, супермаркетів, послугами кур’єрських служб;
– автоматизації логістики — відстеження замовлень із GPS-навігацією, софт-планування маршруту, прогнозування сезонних піків, використання TMS-системи та CRM-рішень для зміни маршрутів.
Отже, розраховуючи, наприклад, вантажні перевезення по Україні, варто планувати мультимодальне транспортування замовлень, аби забезпечити його швидкість та ефективність.