З урахуванням воєнних дій перевезення вантажів по Україні може здійснюватися не всіма транспортними компаніями. А виїзд за кордон стає ще складнішим через обмеження щодо оформлення документів. Першу угоду про безвіз на вантажні перевезення було підписано 2022 року. Але Європейський Союз знайшов можливість ще більше підтримати Україну. Рішення продовжили ще на рік із можливістю пролонгації до кінця 2025 року. Прем'єр України Д. Шмигаль подякував країнам-партнерам за підтримку.
Як вантажна логістика працювала до війни
Для вантажних перевезень між ЄС і Україною користувалися угодами, кількість яких була фіксованою. Причини, чому це незручно:
- обмежена адаптація;
- повільне ухвалення рішень;
- складні переговори.
З підписанням угоди в Брюсселі вантажі переміщуватимуться без запізнень і обмежень.
Кому і як допоможе угода
Головна мета – допомогти економіці України та спростити переїзд через кордони. Шляхи через Чорне море закриті, тож угода допоможе пришвидшити отримання товарів для всіх. Таке рішення вигідне не тільки для України, оскільки йде на користь і для експорту, і для імпорту. Перевозити вантажі тепер можна транзитом і в обидві сторони.
Як регулюються перевезення за новою угодою
Для того щоб угодою не скористалися на шкоду іншим країнам Східної Європи, до договору внесли поправки. Вони потрібні, щоб не спричинити дисбалансу у внутрішній логістиці країн ЄС.
Українські перевізники зобов'язані мати документи, які підтверджують наявність ліцензії. Користуватися привілеями угоди зможуть тільки водії тих вантажівок, у яких є спеціальне маркування.
Ще одна поправка: вантажівки, які їдуть до ЄС порожніми, теж повинні мати документи.
Євросоюз завжди педантично вивчає навіть власні рішення. Було створено групу, яка займеться аналізом того, як вантажний безвіз вплине на ситуацію в ЄС. До групи запросили і представників України.
Як це допоможе на практиці
Умови для українців та іноземців тепер не відрізняються. Українська транспортна компанія може користуватися всіма привілеями країн ЄС. Більше не потрібно чекати, поки оформляються нові документи. Угоди укладатимуться швидше й адаптація до ринку теж пришвидшиться. Д. Шмигаль подякував за це й українським перевізникам, які допомагали вносити зміни до наявних угод.
ВАМ МОЖЕ БУТИ ЦІКАВО: За межі країни: чи є труднощі у далекобійників при перетині кордону після 18 травня, Модернізація пропускної спроможності на західному кордоні: Україна планує реконструкцію 18 пунктів пропуску